Hvordan får du nemmest nye kunder?
Der er mange metoder hvorpå du kan få nye kunder, hvoraf de fleste er universelle uanset branchen. Der er med andre ord masser af måder hvorpå du kan få flere kunder i din forretning. Vi gennemgår en af de mest populære metoder i denne artikel.
Hjemmeside + online markedsføring
Langt de fleste virksomheder har i dag førstnævnte i ovenstående overskrift, nemlig en hjemmeside. Det er dog langt fra de fleste der aktivt anvender den i deres markedsføring strategi. Om det er fordi de tror det er nok at købe et webhotel, smide en hjemmeside derpå og så ellers bare vente på at kunderne vælter ind, eller at de bare vil have det som et visitkort er svært at sige noget om. Det er dog langt fra de færreste der har taget aktiv stilling til hvordan de kan bruge deres hjemmeside til at markedsføre deres forretning.
Der er dog heldigvis masser af forholdsvis nemme ting du selv kan lave i forhold til din hjemmesides markedsføring.
#1 SEO
Det er faktisk ikke så svært at lave SEO som mange fejlagtigt tror(mange vil gerne gøre det sværere end det egentlig er – der er jo penge i skidtet.). Det handler i essensen om følgende ting:
#1.1 Onpage SEO
Du skal have målrettet tekst på de sider du vil have synlig – dvs. hvis du vil findes på rengøring Holstebro fx, så skal du selvfølgelig have indhold der er målrettet dette. Sørg for at udfylde sidetitlen, metabeskrivelsen(for højere CTR), H1’eren med dit søgeord og så ellers skrive en tekst i længde med hvad andre har skrevet i toppen af google.
#1.2 Indgående links
Når du har fået styr på dine tekster på din hjemmeside, så skal du ud og finde relevante links til din hjemmeside. Det kunne for eksempel være fra leverandører eller sågar undersøge hvilke links dine konkurrenter har. Her kan du se en guide til hvordan man nemt og hurtigt kan finde frem til konkurrenternes links.
#1.3 Mentions
Udover links er en vigtig faktor også at dit brand bliver nævnt. Google vil gerne ranke brands og de ved godt at hvis man er et brand, så bliver man også nævnt uden der er links involveret.
#2 Google AdWords
Hvis du ikke synes du lige kan overskue at komme i gang med SEO(men lad for guds skyld vær’ med at ignorere det helt – få i stedet hjælp af et kompetent seo bureau), så er AdWords en oplagt mulighed. Under alle omstændigheder bør du altid køre disse to kanaler sideløbende, da du på den måde kan fange så meget trafik som muligt. Herunder et tænkt eksempel hvordan du som en lokal virksomhed hurtigt kunne komme i gang med en kampagne.
2.1 Målrettede søgeord
Ligesom i SEO delen skal du her finde frem til de søgeord du mener vil være de mest målrettede. Hvis du for eksempel er en lokal virksomhed der sælger gulvafslibning i københavn, så skal du starte med at kigge på de søgeord der relaterer sig her til.
Start ud med en forholdsvis afgrænset kampagne. Det vil sige at når du indtaster dine søgeord i AdWords, så pas på med at bruge broad match, specielt hvis du er helt grøn. Brug typerne: broad match modifier, phrase match og exact match. På denne måde løber dine kampagner ikke løbsk på samme måde som hvis du anvender broad match, hvor den tager alt ind der overhovedet kunne minde om dine søgeord.
2.2 Fjern irrelevante søgeord
Efter noget tid med din kampagne, vil du uden tvivl have fået en masse ligegyldige klik(ihvertfald hvis du bruger broad match modifier). Disse skal du sortere fra under negative søgeord inde i din kampagne, således at den ROI du får for dine AdWords penge bliver noget højere.
#3 Affiliate marketing
Der findes ikke en mere handsoff metode end affiliate marketing, i hvert fald så længe du har et godt produkt og en konverteringsklar hjemmeside. Kontakt flere forskellige affiliate netværk og hør hvordan de eventuelt vil kunne strikke en kampagne sammen til dig og din virksomhed.
I linket tidligere er en uddybende forklaring af affiliate marketing, men i princippet er det en no cure no pay løsning, hvor du først betaler når der generes et salg eller et lead. Det vigtigste når du starter en kampagne op hos et netværk er at gøre den så attraktiv for affiliates som muligt at promovere. Det kunne være ved en fordelagtig lead/salgs pris, bonusser, konkurrencer osv.
Det kan også altid være en idé at selv række ud til allerede aktive affiliates i din niche. Udfordringen kan så lidt være at finde frem til dem der rent faktisk generer relevant trafik. Et godt tip kunne være for eksempel at smide et affiliate netværks link i et værktøj som fx ahrefs.
Her får du så en liste over alle hjemmesider der kører kampagner fra det pågældende netværk og kan således sortere listen i fx excel. Søg efter søgeord der er relevante i forhold til din niche og se om der ikke dukker potentielle partnere op. Kør deres hjemmeside igennem semrush.com for at tjekke om de får noget trafik overhovedet.
Derefter er det bare med at tage kontakt til dem. Det kan dog nogen gange være lidt besværligt at finde informationer omkring hvem der ejer siden på selve hjemmesiden. Den bedste løsning til det er at prøve at slå hjemmesiden op i dk-hostmasters system.
Masser andre metoder
Det var et par af de mest anvendte metoder at skaffe kunder på i forbindelse med din hjemmeside. Der findes dog et væld af andre taktikker, både online såvel som offline. Gode eksempler kunne for eksempel være: Facebook annoncering, banner trafik, linkedin annoncering, Instagram, telemarketing, flyer omdeling osv. osv. Der er nok at vælge i mellem, det vigtigste er bare at tage stilling til hvad du vil gøre for at blive mere synlig derude og få kunderne til at vælte ind.